Siri, Alexa ve Google Assistant AI yarışını nasıl kaybetti?

serdal

New member
San Francisco’da yağmurlu bir Salı günü, Apple yöneticileri beşinci nesil iPhone’u tanıtmak için kalabalık bir oditoryumda sahne aldı. Bir önceki sürümle aynı görünen telefon, kısa sürede izleyicilerin çılgına dönmesine neden olan yeni bir özelliğe sahipti: sanal asistan Siri.

O zamanlar Apple’ın baş yazılım sorumlusu olan Scott Forstall, Siri’yi çağırmak için bir iPhone düğmesine bastı ve onu sorularla doldurdu. Siri, talebi üzerine Paris’te saati kontrol etti (“20:16,” diye yanıtladı Siri), “mitoz” (“hücre çekirdeğinin aynı sayıda kromozom içeren çekirdeklere bölündüğü hücre bölünmesi”) kelimesini tanımladı. ) ve beşi California, Palo Alto’da olmak üzere en iyi puan alan 14 Yunan restoranının bir listesini çıkardı.

Bay Forstall, “Uzun süredir AI’dayım ve bu hala aklımı başımdan alıyor” dedi.

12 yıl önceydi. O zamandan beri, insanlar Siri ve Amazon’un Alexa ve Google Asistanı gibi rekabet eden yapay zeka destekli asistanlar tarafından şaşkına çevrilmekten çok yol kat ettiler. Teknoloji büyük ölçüde durdu ve konuşan asistanlar, yaşlılar için akıllı bir konuşmacının yer aldığı 2018 “Saturday Night Live” skeçi de dahil olmak üzere şakaların konusu haline geldi.

Teknoloji dünyası artık farklı bir tür sanal asistan hakkında çılgına dönüyor: sohbet robotları. ChatGPT ve San Francisco merkezli OpenAI şirketinden yeni ChatGPT Plus gibi yapay zeka destekli bu botlar, bir sohbet kutusuna yazılan sorulara kendiliğinden yanıtlar üretebilir. İnsanlar ChatGPT’yi yazılım programlama, iş teklifleri hazırlama ve kurgu yazma gibi karmaşık görevlerin üstesinden gelmek için kullandılar.


Sırada hangi kelimenin geleceğini tahmin etmek için yapay zekayı kullanan ChatGPT de hızla gelişiyor. Birkaç ay önce düzgün bir haiku yazamıyordu; şimdi bunu zevkle yapabilir. Salı günü OpenAI, ChatGPT’ye güç veren yeni nesil yapay zeka motoru GPT-4’ü tanıttı.

Chatbot’ları çevreleyen heyecan, bir zamanlar benzer coşkuya ilham veren Siri, Alexa ve diğer ses asistanlarının yapay zeka yarışında liderliği nasıl kaybettiğini gösteriyor.

Son on yılda, ürünler barikatlara çarptı. Asistan üzerinde çalışan eski bir Apple mühendisi olan John Burkey, Siri’nin temel işlevlerle güncellenmesi haftalar süren hantal kod da dahil olmak üzere teknolojik engellerle karşılaştığını söyledi. Eski çalışanlar, Amazon ve Google’ın sesli asistanların nasıl kullanıldığını yanlış hesaplayarak onları nadiren ödeme yapan teknolojiye sahip alanlara yatırım yapmaya sevk ettiğini söyledi. Bu deneyler başarısız olduğunda, şirketlerin teknolojiye olan hevesinin azaldığını söylediler.

Microsoft CEO’su Satya Nadella, bu ay Financial Times’a verdiği bir röportajda, ses asistanlarının “taş kadar aptal” olduğunu söyledi ve daha yeni yapay zekanın yol göstereceğine dikkat çekti. Microsoft, başlangıç için 13 milyar dolar yatırım yaparak ve teknolojisini Bing arama motoruna ve diğer ürünlere entegre ederek OpenAI ile yakın bir şekilde çalıştı.


Apple, Siri hakkında yorum yapmaktan kaçındı. Google, insanlara telefonlarında, evlerinde ve arabalarında yardımcı olacak harika bir sanal asistan sağlamaya çalıştığını söyledi; Şirket ayrıca Bard adlı bir chatbot’u test ediyor. Amazon, müşteri etkileşiminin geçen yıl dünya çapında yüzde 30 arttığını ve sınıfının en iyisi yapay zeka oluşturma misyonu konusunda iyimser olduğunu söyledi.


Asistanlar ve sohbet robotları, farklı AI türlerini temel alır. Chatbot’lar, internetten kazınan muazzam veri kümelerine dayalı metinleri tanımak ve oluşturmak için eğitilmiş sistemler olan sözde büyük dil modelleri tarafından desteklenmektedir. Daha sonra bir cümleyi tamamlamak için kelimeler önerebilirsiniz.

Aksine, Siri, Alexa ve Google Asistan, esasen komuta ve kontrol sistemleridir. “New York’ta hava nasıl?” gibi sınırlı soru ve istekleri anlayabilirler. veya “Yatak odasının ışığını aç.” Bir kullanıcı sanal asistandan kendi kodunda olmayan bir şey yapmasını isterse, bot yardımcı olamayacağını söyler.

2014’te Siri’yi iyileştirme görevi verilen Bay Burkey, Siri’nin ayrıca yeni özelliklerin eklenmesini zaman alan hantal bir tasarımı olduğunu söyledi. Siri’nin veri tabanı, yaklaşık iki düzine dilde müzisyenlerin ve restoran gibi yerlerin adlarını içeren devasa bir kelime listesi içerir.

Bu onu “büyük bir kartopu” yaptı, dedi. Birisi Siri’nin veri tabanına bir kelime eklemek istediğinde, “Kocaman bir yığın halinde gidiyor” diye ekledi.


Bay Burkey, veri kümesine birkaç yeni kelime öbeği eklemek gibi görünüşte basit olan güncellemelerin, tüm veritabanının yeniden oluşturulmasını gerektireceğini ve bunun da altı hafta sürebileceğini söyledi. Yeni arama araçları gibi daha karmaşık özelliklerin eklenmesi neredeyse bir yıl alabilir. Bu, Siri’nin ChatGPT gibi yaratıcı bir asistan olmasının hiçbir yolu olmadığı anlamına geliyordu, dedi.

Amazon ve Google’ın eski yöneticileri, Alexa ve Google Asistan’ın Siri’ye benzer bir teknolojiye güvendiğini, ancak şirketlerin asistanlardan anlamlı bir gelir elde etmek için mücadele ettiğini söyledi. (Buna karşılık Apple, alışveriş yapanları iPhone’larına çekmek için Siri’yi başarıyla kullandı.)

Alexa ile ilişkisi olan eski bir Amazon patronu, Amazon’un 2014 yılında Alexa ile akıllı bir konuşmacı olan Echo’yu piyasaya sürmesinin ardından, şirketin tüketicilerin sipariş vermek için Alexa ile konuşmasına olanak tanıyarak ürünün çevrimiçi mağazasındaki satışları artırmasına yardımcı olacağını umduğunu söyledi. . Ancak insanlar Alexa’nın hava durumu raporlarını yanıtlama ve alarm kurma yeteneğiyle oynarken eğlenirken, çok azı Alexa’dan ürün sipariş etmesini istedi, diye ekledi.

Amazon, aşağıdakiler gibi yeni donanım türleri yapmaya çok fazla yatırım yapmış olabilir: Örneğin, eski yönetici, Alexa ile çalışan, artık üretilmeyen çalar saatler ve mikrodalgaların maliyetine veya daha düşük fiyata satıldığını söyledi.

Şirket ayrıca, Apple’ın iPhone’a olan ilgiyi artırmaya yardımcı olan App Store ile yaptığı gibi, insanların Alexa’nın yeteneklerini kolayca genişletebileceği bir ekosistem oluşturmaya da yetersiz yatırım yaptı. Amazon, Alexa’nın ışık anahtarları gibi üçüncü taraf aksesuarları kontrol etmesine izin veren bir “Beceriler” mağazası sunarken, insanlar, uygulama mağazalarından mobil uygulamaları indirmenin sorunsuz deneyiminin aksine, hoparlörler için Becerileri bulup kurmayı zor buldu.


Amazon danışmanı olan Creative Strategies araştırma firmasında tüketici teknolojisi analisti Carolina Milanesi, “Asistanlar için o uygulama mağazası anını hiç yaşamadık” dedi.

Geçen yılın sonlarında, Alexa üzerinde çalışan Amazon bölümü, şirketin 18.000 işten çıkarılmasının ana hedeflerinden biriydi ve bazı Alexa yöneticileri şirketten ayrıldı.

Amazon sözcüsü Kinley Pearsall, Alexa’nın bir sesli asistandan çok daha fazlası olduğunu ve “bu görev konusunda her zamanki kadar iyimseriz” dedi.


Google Asistan’da çalışan eski bir yönetici, Amazon’un Alexa’daki yanlış ateşlemelerinin Google’ı yanlış yönlendirmiş olabileceğini söyledi. Google mühendisleri, termostatlar ve ışık anahtarları gibi ev aksesuarlarını kontrol etmek için akıllı hoparlörler ve sesle kontrol edilen tablet ekranları geliştirmek de dahil olmak üzere, Alexa’nın yapabileceklerini taklit etmek için asistanıyla yıllarca deneyler yaptı. Şirket daha sonra, büyük bir gelir kaynağı haline gelmeyen bu ev ürünlerine reklamları dahil etti.


Eski yönetici, Google’ın zamanla çoğu kişinin sesli asistanı yalnızca zamanlayıcıları başlatmak ve müzik çalmak gibi sınırlı sayıda basit görev için kullandığını fark etti. Bir Google yöneticisi olan Prabhakar Raghavan, 2020’de Google Asistan’ı satın aldığında, grubu, sanal yardımcıyı Android akıllı telefonlar için önemli bir özellik olarak yeniden adlandırdı.

Google’ın ana şirketi Ocak ayında 12.000 çalışanını işten çıkardığında, ev cihazları için işletim sistemleri üzerinde çalışan ekip, mühendislerinin yüzde 16’sını kaybetti.

Büyük teknoloji şirketlerinin çoğu artık ChatGPT’de yanıtlar bulmak için çabalıyor. Program hakkında bilgi veren iki kişinin söylediğine göre, geçen ay şirket, çalışanların büyük dil modeli ve diğer yapay zeka araçları hakkında daha fazla bilgi edinmesi için şirket içi bir etkinlik olan Apple genel merkezinde yıllık AI Zirvesi’ni düzenledi. İnsanlar, Siri ekibinin üyeleri de dahil olmak üzere çok sayıda mühendisin her hafta konuşma üreten kavramları test ettiğini söyledi.

Salı günü Google, işletmelerin, hükümetlerin ve yazılım geliştiricilerin yerleşik sohbet botları içeren uygulamalar geliştirmelerine ve temeldeki teknolojiyi sistemlerine entegre etmelerine yardımcı olmak için yakında üretici yapay zeka araçlarını piyasaya süreceğini de söyledi.

AI uzmanları, gelecekte chatbot ve sesli asistan teknolojilerinin birleşeceğini söylüyor. Bu, insanların sohbet robotlarını sesle kontrol edebileceği ve Apple, Amazon ve Google ürünlerini kullananların sanal asistanlardan yalnızca hava durumunu kontrol etmek gibi görevlerde değil, işlerinde kendilerine yardım etmelerini isteyebilecekleri anlamına gelir.


Chatbot tabanlı bir arama motoru sunan bir yapay zeka girişimi olan Perplexity’nin kurucularından biri olan Aravind Srinivas, “Bu ürünler geçmişte hiçbir zaman işe yaramadı çünkü hiçbir zaman insan düzeyinde diyalog yeteneklerimiz olmadı” dedi. “Şimdi yapacağız.”

Cade Metz raporlamaya katkıda bulundu.
 
Üst