Teknoloji şirketleri neden arkadaşınız değil: Roku'dan Dersler

serdal

New member
Bu ay, yayın çubukları, set üstü kutular ve şirketin yayın yazılımını çalıştıran İnternet bağlantılı TV'ler de dahil olmak üzere 80 milyon Roku cihazı sahibinin çoğu, bir metin bloğunu izlemek için Roku'larını açtı. Yatak odamda ucuz bir Roku TV'nin sahibi olan ben de ekrana sıkışanların arasındaydım.

Mesaj, müşterilerin şirkete karşı yasal işlem başlatmasını zorlaştıran güncellenmiş hizmet şartlarını içeriyordu. Kabul etmedikçe kullanıcıların Roku menüsüne ve uygulamalarına erişimi reddedildi ve cihazları etkili bir şekilde engellendi. Vazgeçmenin tek yolu şirkete bir mektup göndermekti.

Tampa, Florida'da yaşayan bir yazılım mühendisi olan Isaac Phillips için bu haksızlıktı. Bu nedenle, Roku TV'sinin internet bağlantısını keserek ve Roku'nun Netflix, Hulu ve diğer yayın hizmetlerini içeren uygulamaları olmadan normal bir TV olarak kullanarak geçici bir çözüm buldu.

Bay Phillips, “Parasını ödeyen kişiye ait olmalı” dedi. “Birini tamamen dışlamak doğru görünmüyor. Bu kesinlikle kabul edilemez.”


Yine bu ay Roku, yaklaşık 15.000 kullanıcı hesabını etkileyen bir güvenlik açığını duyurdu. Roku, kurbanların oturum açma bilgilerinin başka bir şirketin sunucularına yapılan bir saldırı yoluyla yasadışı bir şekilde ele geçirildiğini ve Roku hesaplarına erişmek ve yayın abonelikleri satın almak için kullanıldığını söyledi.

Şirket yaptığı açıklamada, “Birçok şirket gibi Roku da hizmet şartlarını zaman zaman güncelliyor” dedi ve değişikliğin ihlalle ilgisi olmadığını ekledi.

Roku'nun kötü ayı, çevrimiçi forumlarda, bir şirketin parasını ödediğiniz cihazı esasen devre dışı bırakabilmesinin ne anlama geldiğine dair tartışmalara yol açtı. Bu, Apple, Google ve Microsoft gibi şirketlerin eski cihazlar için yazılım güncellemeleri yayınlamayı durdurmaya karar vererek performanslarını kademeli olarak düşürme olasılığına benzer.

Bu, öğrenmemiz ve yeniden öğrenmemiz gereken bir derstir. Bizi memnun etmek ve hayatlarımızı daha iyi hale getirmek için çabaladıklarını söyleyen şirketler bile kendi çıkarlarına hizmet ediyor. Gerçekte, satın aldığımız teknoloji ürünleri bu çıkarları korumaya devam edecek şekilde gelişebilir ve kontrolü ele geçirmek için aşmamız gereken engeller çoğu zaman zahmetlidir. İşte hatırlamanız gerekenlere dair bir hatırlatma.

Teknoloji ürünlerimizin gerçekte sahibi değiliz


On yıldan fazla bir süre önce bir TV aldığımızda, bu sadece istediğiniz her şeyi bağlayabileceğiniz büyük bir ekrandı. Günümüzde TV'lerin büyük çoğunluğu internete bağlı ve üreticinin işletim sistemini ve uygulamalarını çalıştırıyor. TV'yi satın almış olsanız bile, ürünün çalışma şeklinin çoğunu oluşturan yazılım bileşeni şirket tarafından kontrol edilmeye devam eder.


Ürünün yazılım arayüzünde ve veri toplama uygulamalarında herhangi bir zamanda değişiklik yapılabilir. Aşırı durumlarda cihaz artık çalışmayabilir. Örneğin Amazon, 2020 yılında insanların gardıroplarını düzenlemelerine yardımcı olan bir kamera olan Echo Look'u devre dışı bıraktı. Sahiplere, benzer özelliklere sahip olmayan başka bir Amazon cihazı satın almaları için promosyon kredisi verildi.

Daha az aşırı fakat daha yaygın olan durum ise şirketlerin yeni cihazlar satmaları gerektiği için eski ürünleri desteklemeyi bırakmalarıdır. Örneğin Apple'ın 2015'teki orijinal Apple Watch'u artık yazılım güncellemelerini almıyor ve neredeyse hiç çalışmıyor.

Tüketiciyi savunan bir grup olan ABD Kamu Çıkarı Araştırma Grubu'nun yöneticisi Nathan Proctor, “Bu sorun yeni değil, ancak cihazlarımızın çoğu uygulamalara ve internet bağlantılarına bağlı olduğundan daha da sorunlu hale geldi” dedi. Bilgisayarlar sayesinde tüketiciler, farklı bir işletim sistemi kurarak makinelerini değiştirebiliyorlardı. Ancak, akışlı cihazlardan e-kitap okuyuculara kadar kilitli yazılım sistemlerine sahip diğer birçok elektronik cihaz türü genellikle bu değişikliklere izin vermez.

“Eğer konunun özüne inerseniz, hala ona sahip misiniz?” dedi.

Tüketiciler korumadan yoksun


Kısacası, Roku'nun hizmet şartları uzun süredir müşterilerin herhangi bir anlaşmazlığı özel bir forum aracılığıyla çözmeyi kabul etmesini gerektiriyordu. Bu sürece zorunlu tahkim denir ve aynı şikayetleri paylaşan tüketicilerin bir araya gelerek dava açmasını engelleyebilir. Güncellenen şartlar, şirketi, avukatların yüzbinlerce bireysel tahkim talebinde bulunabileceği toplu tahkimlerden koruyan bir dil ekledi; bu, tahkim hükümlerine karşı savunma taktiğiydi.

Zorunlu tahkim şartları endüstri standardı haline geldi. Sony PlayStation, Vizio ve Hulu gibi şirketlerin hizmet şartları da benzer tahkim dilini içeriyor ve bu şirketler de tüketicilerin bu şartlardan vazgeçerek bir mektup göndermelerini talep ediyor.


Roku müşterileri revize edilen şartlardan vazgeçebilir ve ürünlerini kullanmaya devam edebilir ancak süreç sezgisel değildir. Öncelikle Hizmet Şartları ekranındaki “Kabul Ediyorum” butonuna tıklamaları gerekiyor. Daha sonra, Roku ürünlerinin faturasının bir kopyasıyla birlikte Şartlar'dan çekilmeyi talep eden bir mektubu 30 gün içinde 1701 Junction Court, Suite 100, San Jose, California 95112 adresindeki Roku Baş Hukuk Müşavirine göndermeleri gerekir.

Bir Roku sözcüsü ayrıca Roku TV'lerini internet bağlantısı olmadan normal TV'ler gibi kullanmak isteyenler için bir adım listesi de sağladı. Bunu yapmak için TV'nin arkasındaki bir düğmeye veya deliğe basarak yazılımı sıfırlamanız ve İnternet bağlantısı kurulum adımını atlamanız gerekir.

Oturumu kapatmak neden oturum açmaktan daha zordur? Çünkü şirketlerin bunu yapmasına kanunen izin veriliyor.

Roku müşterilerinin yeni şartlardan çıkmak ve sahip oldukları az miktardaki gücü korumak için bu adımları izlemelerini öneriyorum. Kendi adıma, Roku TV'min internet bağlantısını kesmek ve daha az rahatsızlık veren başka bir yayın cihazını, eski bir Apple TV'yi bağlamak için bu fırsatı değerlendirdim. İmza mektubuna gelince, sinir bozucu bir not yazmak için AI sohbet robotu ChatGPT'yi kullanmayı planlıyorum.

Ayrı olarak, son haftalarda özellikle savunmasız olan 15.000 Roku müşterisi, “kimlik bilgisi doldurma” adı verilen bir siber saldırıdan etkilendi. Bilgisayar korsanları, başka yerlere sızdırılan kullanıcı adlarını ve şifreleri ele geçirdi ve bunları Roku hesaplarına giriş yapmak için kullandı. Buradaki ders, sahip olduğunuz her İnternet hesabınız için güçlü, benzersiz bir şifre oluşturmak ve bunu asla başka bir web sitesi için tekrar kullanmamaktır.

İnce yazı: Teknoloji şirketleri dostumuz değil


Birçok teknoloji şirketi gibi Roku da kendisini tüketicilerin çıkarlarını ön planda tutan bir şirket olarak pazarladı. TV izleyen ailelerin muhteşem fotoğraflarıyla süslenmiş web sitesi, sizi TV'yi keserek tasarruf eden milyonlarca insana katılmaya davet ediyor. 20 dolara yayın çubuğu ve 290 dolara 55 inç TV de dahil olmak üzere yayın cihazları da nispeten ucuz.

Ancak her başarılı işletme arkadaş edinmek için değil, para kazanmak için vardır ve Roku'nun bu ayki agresif hamleleri bunu açıkça ortaya koymalıdır.

Şirketlerin gizlilik politikalarını araştıran Mozilla Direktörü Jen Caltrider, Roku ve Google'ın 30 ABD doları değerindeki Chromecast'i ve Amazon'un 40 ABD doları değerindeki Fire TV stick'i gibi benzer fiyatlı yayın ürünleriyle, verilerinizi reklamverenlerle paylaşarak ürünün satın alınmasına büyük ölçüde mali destek sağladığınızı söyledi.

Ancak Roku'nun daha büyük bir suçlu olduğunu çünkü istihdamınız, eğitiminiz ve dini inançlarınız hakkındaki bilgiler de dahil olmak üzere akışlı uygulamaları çalıştıran bir cihaz sağlamak için ihtiyaç duyduğundan çok daha fazla bilgi topladığını söyledi.

Bayan Caltrider, “Gizlilik politikanız, bir tüketici için berbat bir gizlilik politikasının parlak bir örneğidir” dedi. “Verileri yiyip bitiren bir şirketsiniz.”
 
Üst